Workshop sensomotorische ontwikkeling
Tijdens de studiedag van de Willem van Oranje scholengroep mochten collega’s Renskje en Wouter voor de PO scholen (Juliana van Stolbergschool, De Bron en Koningsschool) een workshop verzorgen over bewegend leren en de sensomotorische ontwikkeling van het kind.
De leerkrachten zijn meegenomen tijden een interactieve workshop, waar BeweegPlezier centraal stond. Hoe ontwikkelt een kind zich? Waarom is bewegen belangrijk? Vervolgens hebben zij vertelt wat bewegend leren is, op welke manieren je dit kunt toepassen en wat het de leerlingen én leerkracht oplevert. Daarna hebben zij dit, uiteraard, de leerkrachten zelf laten ervaren. Veelal in een heerlijk herfstzonnetje.
De sensomotorische ontwikkeling van een kind speelt een cruciale rol in het bewegingsonderwijs, omdat deze ontwikkeling het samenspel tussen zintuigen en motoriek omvat. Door het stimuleren van zowel de sensorische als motorische vaardigheden kunnen kinderen hun coördinatie, evenwicht, en lichaamsbewustzijn verbeteren.
In de praktijk kan dit bijvoorbeeld door activiteiten aan te bieden waarbij verschillende zintuigen worden geprikkeld, zoals het balanceren op een evenwichtsbalk terwijl ze een voorwerp vasthebben. Dit bevordert zowel de grove motoriek (evenwicht en coördinatie) als de fijne motoriek (voorwerp hanteren). Spelletjes waarbij kinderen moeten reageren op visuele en auditieve prikkels, zoals het vangen van een bal of reageren op een fluitsignaal, helpen hen om hun reactiesnelheid en oog-handcoördinatie te ontwikkelen.
Ook het gebruik van afwisselende materialen, zoals zachte of harde ballen, bevordert de tactiele waarneming. Dit zorgt ervoor dat kinderen hun bewegingen beter kunnen afstemmen op wat ze voelen, zien en horen.